سوبر ماركت والبان ابو صالح
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

سوبر ماركت والبان ابو صالح

سياسات العمل داخل ادارات شركة سوبر ماركت والبان ابو صالح
 
الرئيسيةالرئيسية  س .و .جس .و .ج  بحـثبحـث  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  

 

 سياسه عامه للتشغيل

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
Admin
Admin



المساهمات : 34
تاريخ التسجيل : 21/07/2024

سياسه عامه للتشغيل Empty
مُساهمةموضوع: سياسه عامه للتشغيل   سياسه عامه للتشغيل Icon_minitime1السبت أغسطس 10, 2024 6:33 pm

سياسه التشعيل ( الاجراءات التشعيليه ....
المنطقه الاماميه ....
*العناصر الاساسيه لخدمه العملاء ( اراء العملاء)
*منطقه الكاشير ةمحاسبه العميل
*الاشراف على منطقه الكاشير للوصول الى صوره مرضيه
*طرق التشعيل على البرنامج الخاص بالكاشير
*نظافه التروليات الخاصه بالعملاءالكاشير
* العنايه الشخصيه والزى الموحد
*استطلاع الرائى للعميل لمستوى الفرع ايجابيات وسلبيات
صاله العرض....
* اساليب العرض للمنتجات
*مراجعه تواريخ الصلاحيه وتصنيف بقاعده fifo
*العروض الدوريه واليه التطبيق
* النظافه المتخصصه لصاله العرض
* التشكيل السلعى المناسب ومعدل الدوران
* تنظيم الافراد واداره الوقت
* العنايه الشخصيه والزى الموحد
سياسه التسعير ....
* منطقه الاستلامات والمخزن
* اليه الاستلامات النموزجيه والصحيحه
*سياسه المرتجعات واداره الوقت
* منطقه المرتجعات
* طرق التخزين والترتيب الصحيحه
* عمل نظافه متخصصه لمنطقه الكاشير
* متابعه رص وتنسيق منطقه الحلويات / بطاريات عن طريق منطقه الكاشير
* متابعه رص وتنسيق منطقه الحلويات / بطاريات عن طريق منطقه الكاشير
* متابعه رص وتنسيق منطقه الحلويات / بطاريات عن طريق منطقه الكاشير
* متابعه رص وتنسيق منطقه الحلويات / بطاريات عن طريق منطقه الكاشير
*نظافه متخصصه لبساكت العملاء عن طريق منطقه الكاشير
*الاهتمام بالمظهر العام لمنطقه الكاشير
طرق عرض المنتجات داخل الصاله.....
* اساليب العرض داخل الفرع
* الاهتمام بالانوجرام وتنسق الفرع
* الاهتمام بالالوان الخاصه بالمنتجات
* الاهتمام بواجه الفرع
*ترتيب ورص المنتجات بطريقه صحيحه
* تحديد مواد دعايه اعلى المنتجات لافتات
* وضع المنتجات سريعه الدوران فى مكان واضح للعميل
*وضع المنتجات والاقسام المهمه اخر الفرع لدخول اكبر عدد من العملاء داخل الفرع
*مراجعه تواريخ الصلاحيه وتصنيف بقاعده fifo
* مراجعه تواريخ الصلاحيهوتطبيق قاعده fifi القديم فى الامام والجديد بالخلف
* متابعه رص وتنسيق منطقه الحلويات / بطاريات عن طريق منطقه الكاشير
* متابعه ىجميع التورايخ الخاصه بالمنتجات وتسجيلها على البرنامج الخاص بالمنتجات
*متابعه وتدريب الموظفين على خروج المنتجات بالفترات المتعارف عليه حسب السياسه
* مراجعه برنامج مرتجعات الشركات والعمل عليها
العناصر الاساسيه لخدمه العملاء....
* الاهتمام بخدمه العميل لجذب اكثر فئه من عملاء
* جزب العملاء من خلال العروض المميزه لزياده البيع ونمو المنتجات
* الاهتمام بنمو مهارات خدمه العملاء واحتواء العملاء
* موظف خدمه العملاء يكون ذو مهاره شخصيه
* مراجعه مشاكل كل العملاء بالحل اوقتى والجزرى
* منطقه الكاشير ومحاسبه العميل وتسليم العهد
* تتسليم العهد الشخصيه قبل بداء البيع
* مراجعه المظهر العام للكاشير قبل بداء العمل
* مراجعه عمليه البيع خلال العمل على نقاط البيع
*مراجعه تقارير المرتجعات والكنسله
* عدم خروج اى نقديه او مبالغ الا بوجود سند صرف نقدى من المدير المتواجد
* متابعه المرتجعات الخاصه بالعملاء حسب السياسه
* تسليم الخزن بسياسه الاستلام المرسله من قبل بتواجد مدير امن بدفتر استلام والتوقيع عليها
اليه الصنيف الدوريه للعروض للفروع....
*عمل مجله شهريه للفروع بمعرفه التجاريه وارسالها للتشغيل قبل بدايه العرضبمده 4 ايام
* عمل خطه من التشعيل لبدايه المجله للاصناف المباشر والمركزى
* تحديد اصناف وكميات المجله حسب السعر لعمل عرض ارضى او تميز على الرف
* طلب 50% من اصناف المجله باول طلبيه متابعه مبيعات المجله يوميا
* معرفه الفتره المتبقيه على من المجله ومعرفه اكثر الاصناف بيع لعدم وجود بضاعه زياده راكده اخر المجله
* توزيع الفلاير بالشكل المناسب لجذب اكبر عدد من العملاء

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://supermarketabosaleh.yoo7.com
 
سياسه عامه للتشغيل
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
سوبر ماركت والبان ابو صالح :: سياسات ادارة التشغيل :: سياسات عامه للتشغيل-
انتقل الى: